博士後期課程文系教養科目(600番台)
2024.9.3
English version below
600番台文系教養科目について
2016(平成28)年度4月以降の入学者(社会人学生も同様)は、博士後期課程修了までに、博士課程600番台文系教養科目を2単位以上履修する必要があります。「越境型教養科目」または「文理共創科目」のいずれかを選択し、履修してください。(なお、外国人留学生は、日本語・日本文化科目の履修をもって、文系教養科目の履修に代えることができます)
●越境型教養科目(2単位)
第2Qと第4Qに開講される「越境型教養科目」は、異なる学院の学生と共同で調査研究を行い、その成果発表を行います。授業内容は、毎年少しずつ変わっていますので、シラバスを参照してください。
全回出席
越境型教養科目は、土曜日1-4限で開講します。原則全部の回に参加する必要があります。開講日をシラバスで確認してください。
履修者数制限
履修希望者が履修制限人数を超える場合には、シラバスで指定された期日までに履修申告した学生を対象に抽選を行います。そのため希望するQに履修が認められるとは限りません。履修制限した場合は、抽選対象者にメールでお知らせします。履修制限しない場合は特にメール連絡はしません。履修制限で抽選に外れた場合、第1回講義日に来ても履修を認めません。また、個別の要請や指導教員等を通じた抽選結果の変更の依頼は受け付けません。
●文理共創科目(2単位)
※2022年度以降に入学の学生は、1単位の科目は履修できません。
文理共創科目では、各分野の第一線で活躍するゲストを招き、ゲストによる研究発表とディスカッション、履修生によるグループワークを行います。コンバージェンス・サイエンスの新たな展開と可能性を模索します。
開講日程
1Q〜4Qに開講されます。開講日程や時間帯が変則的な形で設定されている場合があります。シラバスで開講日時や履修条件について、必ず事前に確認してください。
履修者数制限
履修希望者数が定員を超える場合は、教務Webシステム上の履修申告状況に基づいて人数制限(抽選)を行います。人数制限(抽選)は「初回授業の実施日より前」の所定の時期に実施されます。各科目のシラバスに記載された期日までに、必ず履修申告を行ってください。
<注意>
・メールアドレスを教務Webシステムに登録する必要があります。抽選結果等を含め、学生への連絡は大学の発行するメールアドレスに送信します。学生証の発行と合わせて、メールアカウントの取得とメールアドレスの登録をして下さい。
・授業に関する不明な点は、シラバスの「連絡先」欄に記載されているメールアドレスまでお問い合わせください。
Humanities and Social Science Courses
(600 Level Courses)
Students who enrolled in or after April 2016 , including working professionals, are
required to complete at least 2 credits of 600-level Humanities and Social Science
courses to fulfill the requirements for the doctoral degree program.
Please select and take either “Cross-Boundary Liberal Arts Course” or
“Collaboration across STEM and Liberal Arts”.
(International students can take Japanese language and culture courses instead).
●The Cross-Boundary Liberal Arts Course
This Course is held in 2Q and 4Q. It creates a forum for discussing topical issues
and conducting joint research among students from different disciplines and
departments. Students are required to do a group presentation as the achievement
of their joint research. The program may be modified every year.
Please check the syllabus.
Attendance requirements
These courses are offered on Saturday mornings (1-4 period).
Students are required to attend all classes. Please check the syllabus for class dates.
Registration restrictions
There are a limited number of spots available in Liberal Arts (Humanities and Social
Science) Courses. If the number of applications exceeds the limit, a lottery will be
conducted to determine which students are admitted. This means your application
might not be approved for your preferred quarter. In such cases, you will be
informed of the lottery result via email. If you are not receive an email before the first
class of the quarter, it means the number of applications did not exceed the limit,
and all applicants are admitted. Please register for the course by the deadline
specified in the syllabus. Students who fail to win the lottery cannot be registered
even if they participate at the first class. Do not request to change the lottery results
individually or through advisory professors.
●Collaboration across STEM and Liberal Arts
These courses invite guests who are active on the front lines of each field.
We will have research presentations and discussions by the guests, and group work
by the students. We will explore new developments and possibilities in convergence
science.
※ Students enrolled in AY 2022 or later are not allowed to take courses that are
worth one credit each.
Course Schedule
These courses will be held in 1Q through 4Q. The course schedules may be different
from the regular course schedule and timetable. Please make sure to check the
course schedule and registration criteria with the course syllabus in advance.
Registration restrictions
If the number of applicants for a course exceeds the course capacity, registrants
will be selected by lottery based on the registration status on the Web System for
Students and Faculty. The lottery will be conducted during the set period prior to the
first day of the course. Please make sure to complete the course registration by the
deadline stated in the respective course syllabus.
<Important>
・Important notices, including lottery results, will be sent by email address provided
by our Institute. When applying for a student ID card, make sure you receive an
account and register your email address in the Web System for Students and Faculty.
・Please check the syllabus carefully for details.
・If you have any questions about the course, please contact the e-mail address
listed in the "Contact information (e-mail and phone)" field of the syllabus.